Fizjoterapia w ciąży – dolegliwości kręgosłupa

kinesiotaping Lublin

Okres ciąży jest szczególnym czasem dla organizmu kobiety. Podczas 9 miesięcy dochodzi do wielu zmian na poziomie  fizycznym, biochemicznym oraz biomechanicznym. Przemiany te mogą prowadzić do powstawania bólów kręgosłupa. Zmiany te dotyczą między innymi: postawy i statyki ciała. Bywają one bardzo bolesne i nie każdy wie, że fizjoterapia w ciąży może być bezpiecznie stosowana.

Zmiany postawy i statyki ciała.

Podczas ciąży dochodzi do osłabienia aparatu więzadłowego, który jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowej postawy ciała.  Więzadła  wraz z upływem czasu  stają   się bardziej  rozluźnione  i w mniejszym stopniu spełniają swoje zadanie podtrzymujące. Układ mięśniowy musi wykonywać zwiększoną pracę, co przy jednoczesnym zmniejszeniu napięcia mięśni prowadzi do ich zmęczenia oraz kurczu. Największy przyrost masy ciała koncentruje się w okolicach brzucha. W wyniku tego kobieta, by przywrócić prawidłowe położenie punktu ciężkości podświadomie przesuwa górną część tułowia do tyłu „nad miednicę”. Tym sposobem zaznacza się wyraźniej wygięcie lędźwiowe kręgosłupa oraz zwiększa się kifoza piersiowa, która dodatkowo pogłębia się przez powiększające się piersi. Utrzymanie równowagi w takich warunkach wymaga zwiększenia napięcia więzadeł i mięśni, głównie ud oraz lędźwi. Może to przyczynić się do powstania bólów w okolicy lędźwiowo-krzyżowej. Więzadła krzyżowo-biodrowe, muszą sprostać ciężarowi tułowia będąc w stanie rozluźnienia. Pod koniec ciąży ulegają one rozpulchnieniu i następuje obniżenie kości krzyżowej między kośćmi biodrowymi. Stan powstały podczas tych zmian powoduje silne bóle krzyża.

Fizjoterapia w ciąży

Pomimo częstotliwości występowania dolegliwości ze strony kręgosłupa u kobiet w ciąży (80 % kobieta w ciąży skarży się na bóle pleców) problem ten nie jest do końca przeanalizowany a wiedza na temat postępowania w takich przypadkach jest nadal ograniczona.

Jeśli jesteś w ciąży (prawidłowo przebiegającej) powinnaś wiedzieć, że profilaktyka, odpowiednio dobrana aktywność fizyczna a także niektóre metody stosowane w fizjoterapii mają duże znaczenie w zapobieganiu i leczeniu bólów kręgosłupa.

Wszystkie Panie w ciąży, skarżące się na dolegliwości ze strony kręgosłupa zapraszamy do skorzystania z oferty naszego gabinetu.  Proponujemy bezpieczny i skuteczny Kinesiotaping, delikatny oraz relaksacyjny masaż pleców  ( pamiętaj, zanim wybierzesz się na masaż, skonsultuj się z lekarzem prowadzącym, aby wykluczyć ewentualne przeciwwskazania).